Поради все по-голямата миграция към градовете ,образователната система започва с детската ясла – там приемат от бебета до 3 годишни деца. Яслите са частни,такива са и 90% от градините. Градините приемат деца от 3 до 5 навършени години, като последната група се води предучилищна. Голяма част от гадините са част от училищен комплекс – т.е децата влизат там от 3 години и излизат на 18 със завършено средно образование.
Градините нямат нищо общо с тези в България:
1-полудневни са
2-не се сервира храна
3-набляга се най-вече на ученето.
В градините групите са смесени, т.е. момчета и момичета учат заедно, в учебната програма влиза изучаване на арабски и английски език, математика, начално запознаване с компютрите, музика и рисуване като тези предмети се поднасчт според възрастта на децата. Хубавото е, че всяка градина си има микробус, който откарва и докарва децата.
Различните екстри като например плувен басейн, игрища и т.н зависят от това с какви средства разполага градината, а от там и колко плащат родителите като вноски.
1-полудневни са
2-не се сервира храна
3-набляга се най-вече на ученето.
В градините групите са смесени, т.е. момчета и момичета учат заедно, в учебната програма влиза изучаване на арабски и английски език, математика, начално запознаване с компютрите, музика и рисуване като тези предмети се поднасчт според възрастта на децата. Хубавото е, че всяка градина си има микробус, който откарва и докарва децата.
Различните екстри като например плувен басейн, игрища и т.н зависят от това с какви средства разполага градината, а от там и колко плащат родителите като вноски.
В семействата , в които майката не работи обикновено децата тръгват направо в предучилищната група.
Униформите са неотменна част от образователната система, в повечето градини те са розови престилки за момиченцата и сини за момченцата – тук моделите не са от такова значение-може да са с или без ръкав.
Учебната година започва в първата неделя на месец септември и приключва на 27 май, но свидетелствата се раздават между 15 дни до месец след това според това в кой клас учат децата.
Учебната година започва в първата неделя на месец септември и приключва на 27 май, но свидетелствата се раздават между 15 дни до месец след това според това в кой клас учат децата.
Децата постъпват в първи клас в годината в която са или ще навършат 6 години или ако ще навършат 6 г. през първите 2 месеца на следващата календарна година. В тази степен престилките са светлосини и за момчетата и за момичетата, ако обаче училището е частно то е свободно при избора на униформа. В тази степен има смесени и разделени училища в зависимост с каква база разполага съответният район. От първи до 4ти клас всяка паралелка си има една учителка по всички предмети както в началния курс в България като тя може да се сменя всяка година. След 5ти клас вече има преподаватели по всеки предмет. От първи клас децата започват да изучават английски език, следващият език -френски започват да изучават от 7ми клас. Програмата им не е лека,чантите тежат доста.
Общо за всичките класове устни изпити като в България няма, на децата се задават въпроси , на които учителката избира кой да отговори, домашните са ежедневни и задължителни. При по-малките всеки месец има писмени контролни, при по-големите контролните са само веднъж в срока. Сроковете са два, допълнителна оценка може да се изкара ако ученикът напише проучване по определен предмет. На края на всеки срок има класни по всеки предмет включително музика, рисуване и физическо възпитание.
От 5-ти клас учениците преминават в по-горна степен и вече са с нови униформи- тъмносини костюми-сако и панталон, с розова риза за момичетата и синя за момчетата, но въпреки това 5-ти и 6-ти клас продължават да учат в една и съща сграда с началната степен.
От 5-ти клас учениците преминават в по-горна степен и вече са с нови униформи- тъмносини костюми-сако и панталон, с розова риза за момичетата и синя за момчетата, но въпреки това 5-ти и 6-ти клас продължават да учат в една и съща сграда с началната степен.
Учениците от 7-ми до 9-ти клас учат в отделни училища, които могат да бъдат смесени или разделени. Предметите не се различават много от тези в България, по музика изучават и солфеж за което получават оценка , която се включва в общият бал. Същотото се отнася и до рисуването и приложните предмети. За момичетата те са шев и кройка и готварство, а за момчетата-дърводелство и механика.
Тук вече са започнали и с френският език, който поне по мои наблюдения,се оказва сложен за учениците. Нещо специфично е и това ,че 7-ми и 8-ми клас получават 4 почивни дни преди класните ,за които се готвят в къщи. Започнат ли класните,на училище се ходи само за да се положи съответният изпит като учениците са разделени в различни класни стаи. Бележници няма, оценките от контролниет се научават, когато те бъдат проверени,обикновено това отнема около месец. След това се изпращат на родителите, за да бъдат подписани.
Тук също така има и оценка за поведение, ако тя падне под определен минимум дори и успехът на ученикът да е отличен,той повтаря годината. Няма поправителни изпити така че ако ученик е получил слаба оценка по арабски или пък по други 2 предмета, той също повтаря годината.
След 9-ти клас са първите матури – кошмар за всеки ученик и родител, защото те определят бъдещето на ученика. Деветокласниците,въпреки че е забранено по закон получават 40 дни да се подготвят в къщи преди изпитите. За да се яви на изпит ученикът трябва да има специална карта с негова снимка, издадена от министерството на образованието и с тази карта се отправя към определеното за целта училище, защото никой не се явява в своето, нито пък се оценява от своите преподаватели – матури се държат по всички предмети, с изключение на музика, рисуване, физическо възпитание и трудово обучение. Изпитите започват на 01.06 и свършват на 20.06, но не са в последователни дни. Оценките излизат месец след това, определя се един минимум и всеки който го е надхвърлил продължава в общо училище, останалите в профилирани,като това не им дава право да следват каквато специалност искат.
Надхвърлилите минимума преминават в други училища, те са от 10-ти до 12-ти клас, тук униформите са със същата кройка, но са сиви. В 10-ти клас всички изучават едни и същи предмети, но след 1о-ти клас всеки избира с каква насоченост да продължи – дали ще е математическа или не, и по -този признак се обарзуват паралеките от 11-ти и 12-ти клас и съответно какви матури ще държат. За тези с нематематическа насоченост математиката е сведена до минимум. След 12-ти клас се държат матурите.
Математическата матура дава право да се кандидатства във всички профили на университетите, докато другата изключва медицина, фармация, инжинерните специалности.
Религията започва да се изучава още от детската градина и продължава до последният клас като за всяка степен си има учебник и дори само едно дете в групата или класа да е с различна религия от останалите, то получава своя си учебник , по който учи и бива изпитвано. Също така има и частни религиозни училища. Например тук почивни дни са петък и събота, но в частните християнски училища почиват в събота и неделя.
Докато матурите след 9-ти клас не могат да се повтарят,освен ако ученикът не е получил слаба оценка, то матуриет след 12-ти клас могат да бъдат повтаряни до безкрай, ако ученикът е скъсан,то той иам право 3 години да продължи в държавно училище.Ако обаче,иска по-висок успех,то може да учи на частно или пък да се подготвя сам и да се явява на изпитите.
В университет се влиза с оценката от дипломата,приемни изпити няма.
Все повече млади хора се насочват към частните университети,които са с отлична база, предпочитайки ги пред алтернативата да учат навън.
INFO FROM:Все повече млади хора се насочват към частните университети,които са с отлична база, предпочитайки ги пред алтернативата да учат навън.
http://arabwives.wordpress.com/2010/06/08/%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%B0%D0%B7%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%BD%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D1%81%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BC%D0%B0-%D0%B2-%D1%81%D0%B8%D1%80%D0%B8%D1%8F/
Няма коментари:
Публикуване на коментар