понеделник, 4 февруари 2013 г.

ИЗКУСТВОТО НА АРАБСКАТА КАЛИГРАФИЯ

Условно е прието появата на първата арабска писменост да бъде отнасяна към първия век на хиджра - VII в. от н. е. Към това време арабската азбука практически вече била съставена, макар и не окончателно. Този архаичен, доста примитивен начин на писане бил използван в Арабия от момента на утвърждаването на ислямската държава, още по времето на Мухаммад и на първите халифи. Още изначалната арабска азбука имала ярко изразени характерни черти на класическата арабска писменост: един и същ знак можел да се отнася до две или три фонеми, които впоследствие започнали да се отличават една от друга с допълнителни знаци, над или под редовете, под формата на диакритични точки. За означаване на съгласните по-нататък започнали да използват знака шадда или ташдид, а огласените знаци се появили още по-късно. Формата на буквите била заимствана от ранните семитски почерци, а ранната арабска писменост наподобявала имитация на сирийската. За съжаление, твърде сложно е да се посочи точната дата на поява на тази азбука, но всичко свидетелства за пред-ислямски период на нейното възникване.
Мюсюлманската калиграфия е една от областите на декоративното художествено изкуство, носещо както самостоятелен, така и приложен характер, тя е важен култов и културен атрибут на Исляма, който съдържа в себе си елементи от пред-ислямското наследство. Характерната за калиграфията условност на художествения език в рамките на апофатичната* традиция предполага дори превръщането й в абстрактен образ при загуба на първоначалното значение. А това ни дава възможност да отнасяме мюсюлманската калиграфия към областта на орнамента. Извън контекста и съдържателната страна, можем да говорим за две функции на калиграфията – художествено-декоративна и религиозно-мистична

Първоначално арабската калиграфия е възникнала въз основа на преписване на Корана, който се смята за творение на Аллах, и затова написаната дума сама по себе си получавала сакрален смисъл. 

В началния период на исляма били известни два основни начина на писане на арабски: монументален и курсивен. Монументалният начин на писане се основавал на използването на прави линии и се характеризирал с уравновесеност и величественост. Курсивният начин се използвал в ежедневните записи за обща употреба и в по-късен период се превърнал в основа на почерка „насх”.

Прието е да се смята, че има шест основни вида начини на писане или арабски шрифтове.

ИЗКУСТВОТО НА АРХИТЕКТУРАТА В ДУБАЙ



Дубай е вероятно най-богатият сред седемте арабски емирства и не случайно десетки архитекти се насочват именно към него, за да осъществят своите високотехнологични проекти. В новата страна на неограничените инженерни възможности се строят невероятни конструкции без ограничение за терен или височина.

Изглежда, сякаш законите на физиката не важат за повечето от чудесата на архитектурата и технологиите, които се намират в Дубай. Къде другаде бихте видели изкуствен остров с формата на континент или ски курорт в пустинята. TechFlesh представи осемте чудеса на Дубай постигнати с напредъка на технологиите.
1. Изкуствените острови в Дубай
На 4км от плажната ивица на Дубай се разполага групата изкуствени острови, разположени така че да образуват континентите от земното кълбо. Въпреки огромният интерес към тези изкуствени постройки, в момента върху тях има само една сграда. Редица критици са на мнение, че тези острови ще потънат, но изглежда инженерите се надяват те да устоят на природните закони още дълго време.


2. Ski Dubai
Това е вероятно най-големият изкуствен курорт като се простира върху огромна площ. Само 22,500 квадратни километра от нея представляват ски писти, а в закрития курорт са изградени и изкуствени планини, високи 60м и 5 различни наклона за различна трудност при спускането. Курортът представлява основна дестинация за зимен туризъм в емирата.
3. Динамичната кула
Планираният за изграждане 80-етажен небостъргач в Дубай има уникален дизайн. Динамичната кула ще бъде единственият небостъргач в света, който ще може да завърта етажите си, независимо един от друг. Така, в период от всеки 90 минути апартаментите ще получават нов изглед. Всеки етаж се разработва отделно и след сглобяване ще може да функционира самостоятелно, без да оказва влияние на останалите.


4. Центърът на Рем Кулхас
Тази сграда е все още на ниво проект и е планирана за изграждане в околностите на Дубай. Въпреки, че изглежда като модел на Звездата на смъртта от “Междузвездни войни”, тя ще служи за организиране на събрания и конференции и провеждане на важни срещи.

5. Хотел Diamond Ring
Този хотел е все още концепция, но ако бъде построен, вероятно ще конкурира дори и Бурж ал- Араб. Конструкцията е вдъхновена от скъпоценния камък, а колелото вероятно ще позволява завъртане на хотелските стаи  по примера на динамичната кула.



6. Хотел Бурж ал- Араб
Изграденият върху изкуствен остров хотел е бил строен близо пет години. Със своите 321м. той представлява най-високия хотел в света. Намира се на  280м. от брега на Персийския залив и е свързан с него чрез мост.  Луксозният хотел е оценен с 5 звезди и е едно от най-скъпите удоволствия в Дубай.





7. Arch Bridge
Строителството на моста Arch Bridge е планирано за 2012г. Той ще бъде дълъг малко над километър и половина и ще бъде висок 213м. За изграждането на сложната конструкция ще бъде нужна употребата на последните технологии. Въженият мост ще се нареди в класацията за най-големите постижения на архитектурата.


8. Кулата Anara
Този проект няма да бъде осъществен, но въпреки това би бил един от най-впечатляващите небостъргачи в света. Кулата е проектирана така че да прилича на гигантска вятърна турбина и има 135 етажа. На всеки 27 от тях, по проект, трябва да бъде изградена голяма градина за удобството на живущите. Проектът беше забранен през 2009г., но вероятно някой ден ще се изпълни.


ТАМАМ АЛ АКХАЛ


Родена през 1935 г. в гр. Яфа, Палестина, Тамам е една от първите палестински жени, които официално се обучават в изящни изкуствая записвайки се през 1953 г. и дипломирайки се през 1957 г.
Напуснала родната си страна заедно с хиляди други палестински бежанци, тя живее в бежански лагер в Ливан. С ранните си творби участва в няколко изложби в Бейрут.
Тамам става преподавателка в девическото училище в Бейрут, Ливан.
Животът с неговите непредвидимости я изпраща по-късно първо в Кувейт, а след войната с Ирак през 1993 г., в Германия.
Творчеството й е белязано от трагедията на прокудените палестинци, затова от картините й блика едновременно любов и тъга, а образите са топли и одухотворени, такива, каквито са останали в спомените й.
През годините и заедно със съпруга си, Тамам има редица изложби в света в страни като Германия, САЩ, Китай, Виена, Франция, Италия и арабските страни. Била е член на Съюза на арабските художници и на Съюза на палестинските художници. В сайта на Тамам има чат избрани произведения, тъй като  тя е много продуктивен художник.
INFO FROM: http://arabwives.wordpress.com/2011/10/20/%D1%82%D0%B0%D0%BC%D0%B0%D0%BC-%D0%B0%D0%BB-%D0%B0%D0%BA%D1%85%D0%B0%D0%BB/